maar scherp draaiende dj die langzaam maar zeker bezit neemt van lijf en leden,
met een even relaxte als bedwelmende set waarin jazz de toon zet, maar die
organisch uitwaaiert langs house, dub, soul en disco. Zodat toch snel de damp
van de dansvloer slaat, onder de goedkeurende glimlach van de slimme selector.
Mede met dank aan haar werk bij het legendarische Clone Records, platenzaak en
platenlabel ineen, dat Charmaine een haast onuitputtelijke muzikale bagage
oplevert. Win-win.
Boogiehousejazzfusionelectrodance.
Synthdubdiscoafrorockfolkfunk. Ja, dat soort combinaties ontstaat nou eenmaal
als je als allesetende vinyldealer de hele dag je eigen stash op de draaitafels
legt. Als Marijn aan de Stegge in zijn dj-alter ego Mario Marini kruipt, kun
jij daar ook van meegenieten en omdat dat net zulke exotische als
onweerstaanbare groovemixen oplevert, doet hij dat op steeds meer plekken. In
zijn eigen Nijmegen, in plantenkassen – waarom niet – en door heel Europa, en
nu gelukkig ook op de vruchtbare DTRH-boogiegrond.
Je kent Elias Mazian van zijn kronkelende housesets
waarmee hij als dj in Trouw en De School furore maakte, of van zijn eigen
melancholische synthpop waarin hij zich ontpopt als volwaardig
singer/songwriter/producer. Maar of hij nou zelf een song maakt of als
dansvloerinstructeur achter de draaitafels staat, Mazian brengt je onder
hypnose met zijn immersieve sound. House, hiphop, techno, acid; reken vooral op
niet op één genre, maar wel op een onvoorspelbare cocktail die lichaam en geest
verruimt.
Zin in een ouderwets lekker potje jacken? Dan zit je bij
de Parijse, maar al twee decennia in Amsterdam vertoevende Kléo helemaal goed.
De analoge dj, in haar paspoort Clélia Zida geheten, draait niet alleen louter
vinyl, maar weet ook feilloos de swingendste weg in het drukke houseverkeer van
de jaren 80 en 90. Haar soepele sets zitten tjokvol groovy discovibes, booming
basslines en soulvolle melodieën, op de dwingende maat van onverstoorbare
drummachines – daar waar boogie en Chicagohouse arm in arm gaan. Dans,
Kléopatra, dans!
Als een van de oorspronkelijke hosts en programmeurs van
de wereldberoemde Boiler Room-franchise is Bradley Zero sowieso al een naam
voor in de geschiedenisboekjes. Maar meer nog is de in Leeds geboren Londenaar
de ster van zijn eigen muziekimperium: de radioshow Rhythm Section, de gelijknamige
clubnacht en het invloedrijke Rhythm Section International-platenlabel. Dan
verwacht je wel wat van zijn set in REX en dat krijg je dan ook: een
loeispannende mash-up van house, techno, disco, soul en funk, waarbij de man
zelf geen seconde stilstaat.
Een voorliefde voor de pioniers van de techno en house:
check. Het vermogen om die nostalgie naar een moderne sound te vertalen: check.
Een agenda vol optredens over de hele wereld om die voorliefde via de
draaitafels te delen: check. Een actieve rol als spin in het danceweb om zo
veel mogelijk collega-talenten te helpen en promoten: check. Moxie en Shanti
Celeste hebben bijzonder veel gemeen, dus is het niet heel gek dat hun paden
kruisten, leidend tot deze ultieme B2B met dubbele technokracht.
Van oplichterij is geen sprake bij dit Amsterdamse
dj/producersduo, of het moet zijn dat Dam Swindle voorheen door het leven ging
als Detroit Swindle. Iets met verkeerde verwachtingen misschien, want de
corebusiness van dit tweetal is geen techno maar house, vooral van het diepe
soort. Al kan er in hun set best een verdwaald stukje soulvolle techno
voorkomen, zoals je er ook sporen van jazz, downtempo en disco in kunt
aantreffen. Want als Dam Swindle iets niet is, dan is het wel eenkennig.
Opgegroeid met de Kaapverdische en Surinaamse muziek van haar ouders en haar eigen liefde voor soul, R&B, hiphop, latin, afro en klassiek (dankzij de pianolessen die ze van kinds af volgde), kan Antunes als producer vele kanten op. Maar achter de decks volgt de Amsterdamse een strikt Zuid-Afrikaanse koers, vooral hevig bevangen door amapiano, die retehete, hypnotiserende housevariant die sinds vorige zomer ook westerse dansvloeren bedwelmt. Tussen de kenmerkende logdrums, pianosamples, ophitsende kreten en eindeloze ritselpercussie voelt Antunes zich als een vis in het water.
Je kunt een dj wel uit Londen halen, maar hoe haal je Londen uit een dj? Hoewel SAIDAH tegenwoordig Amsterdam haar thuis noemt, ziet ze het als haar opdracht om de garage uit haar moederland aan een nieuw publiek te presenteren. Ze mixt heerlijke hoekige nineties-classics met het beste uit de hedendaagse underground, grossiert in hemelse R&B-vocalen en heeft een voorliefde voor de smakelijkste grooves die je die weekend gaat horen. It’s a London thing? Nee, nee, nee. Het is een Beuningen-ding!
Alsof je op het heetst van de dag in een perfect rijpe perzik hapt; die sensatie voel je bij de sets van OISHĪ. Het vocht stroomt langs je kin, je tong zwelt op van de zoete smaak, er gaat een siddering door je lijf. Vrij vertaald voor de fruithaters onder ons: stijlicoon en rising star OISHĪ draait precies die house- en afrotunes waarvan je hoopte dat ze bestonden, maar die je nooit kon vinden. Melodieus, warm en opzwepend, vol uitstapjes die dan weer zwoel, dan weer excentriek zijn. Juicy!
Jawel, JAEL schrijf je in hoofdletters. JAEL is tenslotte geen muizig muurbloempje, maar een dj van stavast die haarzwaaiend regeert over decks en dansvloer. Bovendien is de Molukse Hagenaar ook producer, zanger en multimuzikant, elementen die allemaal geïntegreerd zijn in zijn muziek, zoals op zijn debuutalbum ‘Half As Much’ (2021), een wonderwereld van sexy funk en soulvolle R&B. Maar spannender nog is zijn dj-set, die van daaruit via bass en futurebeats naar amapiano en beyond voert. Compleet met fanatiek potje luchtdrummen, een attractie op zich.
MC Big Freedia is niet zomaar een rapper, maar de onbetwiste Queen Diva of Bounce Music, de hotte hiphopvariant uit New Orleans. Een stijl die uitgesproken interactief is en waar heel wat bij komt kijken. Van vraag-en-antwoordpartijen tot secondlineritmes, vileine roasts en last but not least: het schudden der billen, en wel in een moordend tempo. Uiteraard laat de overigens boomlange en non-binaire Freedia het betere ass-shaken over aan een stoet goed gevormde hofdansers, zoals het een koningin betaamt. En aan jullie: dril die bips!
De flamboyante dj ARAKAZA is een avonturier. Fysiek, als Burundees die zich in Amsterdam vestigde en regelmatig uitwaaiert naar elders, inclusief zijn moederland. Maar ook muzikaal, waarbij hij zijn Oost-Afrikaanse roots koppelt aan industriële beats (van strenge techno tot Franse gabber, van harde electro tot drum & bass) in opzwepende sets die sidderen van knetterende energie en puur genot. Sets ook onder invloed van de ballroomscene, waarin ARAKAZA een graag geziene gast is. Het eindresultaat is altijd onnavolgbaar anders, perfect voor de all-inclusive dansvloer van The Bizarre.
Binnen de bubbling-scene was De Schuurman jarenlang een vaste waarde, tot de aandacht voor het genre rond 2015 verslapte. Hij bleef muziek maken, maar had zich erbij neergelegd dat de gloriedagen voorbij waren. En toen stuitte het toonaangevende Oegandese label Nyege Nyege op een dj-set van de Hagenees. Die brachten ze uit en boem! Bubbling gaat de wereld over, met onze eigen Schuurman als boegbeeld. En terecht. Met zijn sicke mixskills brengt hij next-level energie. Dit wordt uitbundig, knotsgek en explosief. In de zesde versnelling, uiteraard.
Als je Rachel Green kwijt bent, moet je haar zoeken aan de linkerkant van het spectrum – om daar vervolgens ook jezelf kwijt te raken. De ras-Amsterdamse begint waar anderen stoppen. Maar laat je niet afschrikken: op de een of andere manier krijgt ze het voor elkaar om haar footwork, drum & bass, dubstep en jungle zo in elkaar te mixen dat het geen enkele moeite kost om erin op te gaan. Je voelt je als een kogel in een flipperkast en stiekem is dat wat je altijd al wilde.
Opera, muziektheater, Mozart, The Beatles en Indonesische traditionals; de gloedvolle sopraan Astari kan het allemaal aan, zeker als ze wordt geflankeerd door de bezielde pianiste en kamermuziekexpert Inoue.
Contrabassolist Oesi en pianiste Mroivili zetten Dvořák, Brahms en Gerswhin in een verrassend ander licht met Afro-Amerikaanse traditionals en klassieke werken van componisten van kleur uit dezelfde tijd.
Vintage cassettesamples, een werelds instrumentarium en de gave om deze en meer elementen tot een boeiend verhaal te smeden; deze Rotterdamse singer/songwriter vertelt, bezweert en betovert.
Een stem uit duizenden en haar trouwe zwarte en witte toetsen, meer heeft deze begenadigde Schotse singer/songwriter niet nodig. Een show als een compleet wellnesscentrum voor je drukke brein
Tijdens ‘A Divine Comedy’ neemt muziektheatergezelschap Orkater drie avonden en nachten de stage van Bossa Nova over. In een zeven uur durende trip wordt er gedanst, gebeat, gebeukt, gezweet, gezongen, gebloed en geadoreerd. ‘A Divine Comedy’ is een reis die verdergaat naar het hiernamaals. Zoek elkaar op, houd elkaar vast, laat je stem horen en dompel je onder. Met o.a. De Dansers, Stephanie Louwrier, Club Gewalt en Zinzi & Evertjan.
Discos Horizontes & Jamaican Jukebox draaien op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de Iddyllische Veldje van 11:45 tot 23:00 uur.
Edgar Ramiro draait op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de Iddyllische Veldje van 23:00 tot 01:00 uur.
Dj Tracksuit draait op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de Iddyllische Veldje van 01:00 tot 04:00 uur.
Left Of the Dial staat op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de The Swamp van 14:30 tot 18:00 uur.
Sidderaal staat op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de The Swamp van 18:00 tot 23:00 uur.
Gatorland staat op de Vrijdag van Down The Rabbit Hole 2023 in de The Swamp van 23:00 tot 04:00 uur.