nerd, maar zijn we dat niet allemaal? Wat haar werkelijk uitzonderlijk maakt is
haar unieke kijk op minimal, house en techno. Ze draait avontuurlijk en
vrijzinnig, zonder de historie van haar favoriete genres uit het oog te
verliezen. ‘Better Do It Right’ heet haar broeierige single, die je deze zomer
het liefst in elke set zou willen horen. Die note to self neemt Odette gelukkig
bloedserieus.
Diep. Minimaal. Esthetisch. De dj-sets van Roger
Gerressen balsemen de ziel met zuivere house en techno. De Nijmegenaar bouwde
een reputatie op als bedachtzaam dj die zijn eigen kalmerende, maar dansbare
universum creëert met een secure selectie van stijlen waar je de woorden deep,
minimal of dub voor kunt zetten. Ook als wereldwijd gerespecteerd producer
hypnotiseert hij met louterende house en techno, waarin less more is. Kom je
geest opladen op de dansvloer van de beattherapeut.
House om op te housen. Dat doel bereikt Perdu met zijn
strakke sets van schemerende house met terugblikken naar de jaren 80 en 90. De
in Amsterdam gestationeerde dj – geboren als Alain van der Born – bouwde zijn
reputatie op met lange sets en ontwikkelde zich ook als eigenzinnig producer
met bezwerende en broeiende EP's als 'Mystical Choices' en 'Skye', waarop net
als in zijn sets volop plaats is voor exotische uitstapjes. Strik je sneakers
vast en volg de kronkelende paden van de houseman.
Kalahari Oyster Cult heet zijn label, One Eye Witness
zijn platenhandel; dat Rey Colino niet vies is van een beetje mystiek is niet
alleen te merken als hij namen verzint. Ook de dj-sets van de Belgische
Amsterdammer barsten van de schemerige vibes, bepaald door onder meer
sfeervolle techno, hypnotiserende house en bezwerende acid. Er zit nog veel
meer verstopt in zijn dynamische en vakkundig opgebouwde sets: stap in Colino's
ravecult om zelf het mysterie dansend te ontrafelen.
Je hebt crowdpleasers en knutselaars in de elektronische muziek, grofweg gezegd. Sam Barker is een knutselaar. Aan de randen van het grote technobos frut de Berlijnse Berghain-resident zijn linksdraaiende dansmuziek in elkaar, bij voorkeur met behulp van zijn zelfontworpen instrumentarium. Zo puzzelt de geboren Brit een complexe ritmiekmozaïek bijeen uit stukjes bass, breakbeat, dub en ambient, maar – en nu komt het – altijd met het oog op de dansvloer gericht. Blijf dus niet toekijken, maar geef je heupen en benen ook bij Barker gerust de ruimte.
Job Oberman maakte met ‘Choral Feeling’ een van de
spannendste elektronische albums van dit jaar. Al is elektronisch de verkeerde
term: de plaat bestaat volledig uit vocalen. Oceanics dj-sets zijn al net zo
inventief. Hij grossiert in afwijkende ritmes en onverwachte wendingen, maar wil
soms best een lekkere beuker of vrolijke huppelaar opleggen. Naast zijn
muziekcarrière zorgt Oberman er als onderzoeker voor dat de akoestiek in de
openbare ruimte een beetje te pruimen is. Dat het in Beuningen goed klinkt is
dus welhaast een zekerheid.
In de woestijn kun je een speld horen vallen. Kun je
nagaan wat er gebeurt als je daar een complete kolonie aan geluid ingraaft:
Desert Sound Colony, het pseudoniem van Liam Wachs, laat zelfs zandkorrels
dansen. Daarbij kijkt de Londense dj, producer en baas van het drukbeklante
platenlabel Holding Hands niet op een genre meer of minder: van deephouse tot
techhouse, van garage tot electro, van breaks tot bass, alles voor een volle dansvloer.
En alles vervloeiend tot één zinsbegoochelende fata morgana – maar dan echt.
Van energieke techno via stuiterende italodisco tot
progressive house; zolang de bassen sensueel zijn en de beats broeien is het
welkom op de draaitafels van Paramida. Deze dj vestigde zich jaren geleden in
Berlijn, waar ze niet bepaald van plan was zich aan alle wetten der techno te
houden. En ondanks dat ze zich daarom 'Berlin’s most hated' noemt, werd ze
resident bij de welbekende Panorama Bar en reist ze de hele wereld over om
iedereen aan te steken met haar trigger-happy sound.
Levenslustige beats voor onvermoeibare ravers. Sedef
Adasi keurt haar draaitafelselecties op energie en stuitergehalte, en dat
levert een eclectische mix vol met – onder meer – puntige techno, bruisende
acid, vintage electro, oldskool trance en opzwepende industrial. Werkend vanuit
thuishaven Augsburg trekt ze de hele wereld over omdat het voor clubs nou
eenmaal een no-brainer is om Adasi de nacht te laten leiden met haar net zo
stevige als diverse pretsets.
Gyedu-Blay Ambolley, wie kent hem niet? Niet cynisch bedoeld, Ambolley is een Afrikaanse grootheid, ook buiten zijn thuisland Ghana. Een pionier van highlife, de swingende, jazzy Ghanese muziekstijl die zich de afgelopen eeuw in heel West-Afrika heeft ingegraven in het muzikale bewustzijn. Ambolley zelf zit als zanger, multi-instrumentalist, songschrijver en bandleider al vijftig jaar in het vak en kent dus het klappen van de highlifezweep op zijn funky duimpje. En met zijn kleurrijke, veelhoofdige Sekondi Band krijgt hij ook de schuwste konijntjes aan het hupsen.
In het prachtige nieuwe werk van deze singer/songwriter klinkt zowel de zwaarte van haar eerste twee EP’s als de vreugde van de bevrijding na een heftige tijd door. Intens? Bloedmooi? Tweewerf yes.
Snerende tirades in plat East Midlands over alles wat er mis is in de wereld, gezien door de arbeidersbril van een spraakzangmitrailleur en getoonzet op minimalistische hakketakkepunkbeats.
Openen voor Shawn Mendes en Red Hot Chili Peppers. Op Lollapalooza en Coachella spelen en je debuutsingle als een raket richting hitstatus lanceren. Samenwerken met opperliedjessmid en voorbeeld Fiona Apple. King Princess, geboren als Mikaela Mullaney Straus, vinkte het allemaal af en lanceerde in 2022 hun tweede album 'Hold On Baby'. Ze fluistert 'Winter is Hopeful' en scheurt erop los in popparel 'Let Us Die'. Ook single 'Head On Fire' (met Griff, Sigrid en MØ) is van het soort uitbundige anthems dat een roerige jeugd omzet in positieve vibes.
Vervanger voor Slowthai nog niet bekend.
Ready Teddy? De traditionele doordansnacht Teddy Takeover in Teddy Widder is legendarisch om zijn altijd shithete mix van (future) festivalclassics, dikke house- en clubhits en de nieuwste tunes van DTRH-acts. Go!
Met Bnnyhunna meer mans. Letterlijk: de Amsterdamse multimuzikant pakt het graag groot aan. Regisserend vanachter een kluit piano’s en synths betovert de Ghanese Nederlander de festivalpodia met zijn uit jazz, soul, afro, R&B en hiphop opgetrokken soundscapes, omringd door een variabele maar altijd veelkoppige band vol percussionisten, blazers en backingvocalisten. Op Down The Rabbit Hole kent ook zijn klokje geen grenzen en openen hij en zijn gasten dagelijks The Bizarre met een drie uur durende Spiritual Jazz Jam. Absoluut iets om driemaal je tent voor uit te komen.
Een extravaganza van ritmische acrobatiek; dat is wat je volgens Blay mag verwachten van zijn set in The Bizarre. Wie er vorig jaar bij was in de container van Open Source Radio weet dat dit een rake beschrijving is. Blay houdt van warme vocalen, organische geluiden, zomerse blazers en verdwaalde pianoriedels. Van muziek, kortom, die doet denken aan overbelichte foto’s van ondergaande zonnen en aan dat frisse biertje in je hand dat smaakt alsof het je eerste is.
Rotterdamse Amerikaan Yung Liberaci kan een aardig potje rappen en heeft een carrière als balletdanser achter de rug. Tegenwoordig maakt hij zijn sprongen in het nachtleven. Zijn dj-sets zijn al net zo divers als zijn loopbaan. House, techno en elektronica vormen de basis, maar hij maakt uitstapjes naar talloze stijlen die daar al dan niet zijdelings mee te maken hebben. Zijn achtergrond in de klassieke muziek – ook dat nog! – hoor je terug in zijn liefde voor melodieën, ritmewisselingen en gelaagdheid.
Neem even een paar slokken water voor je naar Tera Kòrá
komt, want de sets van de Rotterdammer met Curaçaose roots zijn net zo zonnig
als de stranden van zijn eiland. ‘Soulswing’ noemt hij zijn stijl, een
collectie van alle genres die thermometers overal ter wereld doen ontploffen.
Zijn optredens zijn tegelijkertijd een feest der herkenning: er komen legio
hits langs, maar dan wel in snikhete versies die je niet eerder hebt gehoord.
Vuurtje? GIADERZA a.k.a. Linder Purperhart a.k.a. programmeur
van pop-upclub MONO MOB1LE laat het voortdurend vonken regenen. De Rotterdam-based
selector gebruikt zijn booth in The Bizarre als laboratorium voor uptempo elektronica,
die zijn tijd altijd twee danspassen vooruit is. Check je hang-ups bij de deur
en volg deze pitchbaas op zijn ontdekkingstocht door een rariteitenkabinet vol
verknipte beats, genres en melodieën – voor die fenomenale vibe die je
doorgaans alleen in de underground vindt.
Hiphopstans opgelet, bij Sandor Dayala moet je zijn. Geen
subgenre is veilig voor hem, hij schuwt rauwe trap noch zwoele
R&B-invloeden. Met een vergrootglas zoekt hij nieuwe sounds in de suburbs
van Atlanta en de banlieues van Parijs. Daarbij raakt hij het recente verleden
geen moment uit het oog en houdt hij een lijntje open met de oervaders. Ook
thematisch gaat hij graag de diepte in. Luister maar eens naar zijn verslavende
debuutsingle ‘Waar Sta Jij?’, waarop hij diepe levensvragen stelt.
Goede kans dat je Prince Pasensi deze zomer in de Groene
Heuvels voor het eerst ziet, maar het zal zeker niet voor het laatst zijn. De
dj en producer uit de Bijlmer mixt zijn liefde voor elektronica met zijn
Surinaamse roots en dat pakt nog lekkerder uit dan je op basis van die
ingrediënten zou verwachten. Prince Pasensi is een man met een missie. Hij wil
dat we op een intieme manier contact maken, terwijl we sensueel en sexy dansen.
Komt goed.
Kijk naar Blck Mamba als ze draait. Met een big smile,
zwaaiende handen en stuiterende moves geeft de Brusselse dj/producer het goede
voorbeeld: geniet ervan als je danst. Dat gaat absoluut lukken, op haar
vloeiende mix van hiphop en club. Van futurebeats tot afrobeats, langs UK
funky, R&B en dancehall en met een groeiende Zuid-Afrikaanse vibe, vooral
die van amapiano. Je kunt er haast in hangen, zo lekker relaxed klinkt Mamba’s
set. Maar vergis je niet, je heupen denken daar anders over.